Verslagen

VERSLAG DE FRIVOLE FRAMBOOS

Share

Na succesvolle jaren in Frankrijk - met een residentie van zes maanden in theaterLes Bouffes Parisiens - is De Frivole Framboos terug in Vlaanderen. Musico-conferencier Peter Hens kwam samen met ti-ta-toetsentovenaar Bart Van Caenegem op zaterdag 30 april 2016 op verzoek van VZW Cultuurkruis naar Kruishoutem afgezakt. In 2013 had het duo de avond vóór prins Filip koning werd deroyals  aan het lachen gebracht. Als de Frivole Framboos voor Filip & Co de kers op de taart mocht zijn, wat zou het dan niet worden in de Eigemeente !

De show Delicatissimo is een werveltocht doorheen populaire klassieke muziek, pop- en rockhits, volkse Vlaamse deuntjes en Franse chansons. Voor VZW Cultuurkruis was het na Koen Crucke en Willy Claes op 30 april 2010 trouwens pas het tweede concert waar (licht) klassieke muziek een forum kreeg.

De Frivole Framboos

 

Bij de soundcheck - enkele uren voor de show - werd al duidelijk: dit zat goed. Twee toppers die muzikaal goochelden met een speels gemak dat haast aan nonchalance grensde. De frivole frambozen ontgoochelden inderdaad niet. Peter en Bart laveerden gedurende meer dan twee uren in een rotvaart doorheen muziekjes van alle slag en van alle tijden. Voor de toeschouwer besefte welk airke hij hoorde, waren de twee heren al lang in een hogere versnelling doorgeschakeld naar weer een ander melodietje uit vervlogen tijd.  Leonardo da Vinci was de merkwaardige rode draad. 1471 het jaar waar alles begon.Het speelse spelplezier droop eraf. Composities werden aan een duizelingwekkend tempo uit hun context gelicht. Muziekstijlen werden spelenderwijs door elkaar verweven. Ritmes en melodieën werden omgetoverd tot kakelverse nieuwe meesterwerkjes.Bach, Bernstein, Bowie, Meatloaf, Grease, Händel, James Bond, ze vlogen ons allemaal om de oren. En, deze muzikale hoogstandjes werden bovendien meesterlijk verpakt met een grote humoreske strik. Voor de afwezigen moet het duidelijk zijn: zij hadden ongelijk. Bedankt, Peter en Bart !

Voldaan, en nog enigszins naar adem happend verlieten we de Mastbloem, de (te koude) nacht tegemoet. Hopelijk werd het geen bevroren framboos.

Bekijk hier de foto's.

 

VERSLAG ‘VERGEET HET ‘ - VERNIEUWD GENTS VOLKSTONEEL

Share

Het was toch even bang uitkijken naar de komst van het Vernieuwd Gents Volkstoneel (VGV). Had voorzitter Herwig in de maand april immers niet gelezen dat leading lady Tania Van der Sanden poedelnaakt over de scene huppelde in het theaterstuk ‘Quiksand valley’ !? Nu zijn we in Kruishoutem wel een en ander gewend inzake Pur Natur, maar dan toch liefst binnenshuis ! Gezien de lage novembertemperaturen verkoos Tania tot ieders opluchting de kleren aan te houden in de Mastbloem. Probleem opgelost

4 jaar na ‘Helden’ bracht Cultuurkruis inderdaad nog ‘s toneel naar de plaatselijke cultuurtempel. Het VGV brengt jaarlijks een stuk op de planken in regie van Jo Van Damme. ‘Vergeet het’ werd uitgetest tijdens de Gentse Feesten en trok sindsdien naar stadschouwburgen en cultuurcentra. Wie hoog-van-de-artistieke-toren-blazend theater verwacht, komt bedrogen uit. Maar voor professioneel toneel op mensenmaat, zit u beslist goed bij het VGV. Levensthema’s - zoals in dit geval dementie - worden met humor verpakt en met milde smaak opgediend.

DSC 1015

Bob De Moor, Dirk Buyse, Tania Van der Sande en Tanya Zabarylo hadden het publiek meteen mee in een vlot kabbelend tempo met luchtige luim en menselijke ernst. Herkenbare situaties en herkenbare menselijke ondeugden hielden het publiek een spiegel voor de ogen. Het Gentse dialect droeg duidelijk bij tot het spelplezier van de acteurs en het luisterplezier van het publiek. Dat er al ’s moppen met baarden en jokes tussen zaten die je mijlen op voorhand ziet aankomen, neem je er als toeschouwer graag bij. Het is tenslotte een beproefd recept in successeries zoals ‘FC De Kampioenen’ of ‘Allo Allo’. Waarom zou het dan niet mogen in ‘Vergeet het !’ ? Eigentijds trouwens en vernieuwend voor het genre was de zéér geslaagde muzikale ondersteuning door Kaspar Schellingerhout.

Kortom, het VGV speelt onderhoudend, professioneel en herkenbaar. Ziedaar de essentie van wat goed volkstoneel moet zijn. Opvallend hoe ieder na de voorstelling terugkeek op een geslaagde avond, zowel publiek, als artiesten ! Een hartelijke dank aan Tania, Tanya, Dirk, Bob en Kaspar ! 

Bekijk hier alle foto's.

VERSLAG BART HERMAN - BARTJE ZOEKT HET GELUK

Share

Bart herm bartje zoekt het geluk

Met een rugzak vol ervaringen - leuke en andere - en een reiskoffer vol talent kwam Bartje naar Kruishoutem afgezakt, op zoek naar het geluk. Hij vond het tot twee keer toe in de Mastbloem, waar hij telkens een warm onthaal kreeg van een ontvankelijk publiek. Opvallend trouwens hoeveel rijpere dames zich daartussen bevonden. Blijkbaar werkte het charisma van de muzikale bard als een magneet.

Waar vele van zijn generatiegenoten inspiratie putten bij Engelse new wave en punkrock, gaat de voorliefde van Bart duidelijk uit naar Amerikaanse country, rock ‘n’ roll, blue grass en tex-mex. Getuigen daarvan waren de geslaagde covers ‘Great balls of fire’ (Jerry Lee Lewis), ‘Help me make it through the night’ (Kris Kristofferson), ‘That’s all right mama’ (Elvis) en de lekkere opener van eigen makelij: ‘Bartje is een leuke naam’. Met leuke, oprechte en aansprekende bindteksten breide Bart een afwisselende set aan elkaar, waarbij hij in de eerste helft van het concert vooral putte uit recenter werk. Passeerden o.a. de revue: ‘Aanzoek’, ‘De eerst pieper’, het ontroerende ‘Mama moeke ma’, Bella Puglia’ en ’t Zwin deur de bjetten’. Na een verfrissende slok nam Bart ons verder mee op een roetsjbaan van standards, covers en nieuwe songs. We onthouden beklijvende versies van ‘Slaap mijn kind’, ‘Als je weer wakker wordt’, ‘Zusterliefde’, ‘Ik ga dood aan jou’ en ‘Ode aan de zon’.

Een afwisselend programma van één van de meest veelzijdige singer-songwriters uit de lage landen. Een origineel en begeesterend stemgeluid, begeleid door drie door de wol geverfde muzikanten.Na de show maakte Bart in de foyer tijd voor zijn fans. Twee geslaagde avonden met en door een rasartiest. Bedankt, Bart !

‘Hopelijk gaat diene Jef Geenie ook zo goed zijn !’ hoorden we nog iemand zeggen net voor we de deur van de Mastbloem achter ons dicht trokken. 

Setlist

  • Bartje is een leuke naam
  • Aanzoek (Schenk me vrijheid, mijn liefste)
  • De eerste pieper
  • Op dertien
  • That’s all right mama
  • Help me make it through the night
  • Mama moeke ma
  • Bella Puglia
  • Mijn prachtige Vlaanderen
  • Bij het buitengaan
  • ‘t Zwin deur de bjetten
  • Alles valt stil
  • Slaap mijn kind
  • Mijn hart is nu van jou
  • Ilona  (Ik ben weg van jou)
  • Great balls of fire
  • Als je weer wakker wordt
  • Zusterliefde
  • Lieve dromer
  • Happy birthday
  • Ik ga dood aan jou
  • Gele rozen
  • Ode aan de zon
  • Bartje is een leuke naam

Bekijk hier de foto's.

 

VERSLAG HAN SOLO BEDANKT !

Share

Han Solo is van alle markten thuis. Hij bestormt met de klok der regelmaat de podia van schouwburgen en parochiezalen, regisseert collega-komieken (Geubels, Gili, Mahieu, De Vadder), en kroonde zich tot hofnar van SV Zulte-Waregem. Daarmee is hij zonder twijfel “the hardest working man in stand up comedy business”. De man, die ooit de Ware Liefde vond in Kruishoutem, kwam fel gebekt, rad van tong en scherp op snee afgezakt naar CC De Mastbloem met zijn show ‘Han Solo bedankt !’.

We kregen een nieuwe Solo te zien. Gedaan met de intussen legendarisch geworden woede uitbarstingen. Het mis begrepen, heerlijk verontwaardigde moederskindje van weleer is niet meer. Han Solo is positief veranderd ! En als hij al ’s last heeft van een oprisping, dan kan hij nogal altijd een teloore kapot smijten, een klein teloorke voor een klein agressietsje, een grote teloore voor een grotere woedelawine. Een geslaagde invalshoek waarmee Han handig het publiek bespeelde. Het feit dat skoonvoadre José, tantannelore en skoonbroere Kristof in de zaal zaten, gaf de interactie bovendien extra pigment.

Han-Solo-bedankt

Wat niet was veranderd, was de vuile praat, een euvel waaraan vele standuppers zich bezondigen. Na een paar minuten vlogen de preuten en tetten ons al om de oren. Niet dat we er tegen zijn - verre van ! - maar het blijft een misvatting dat vuilbekkerij synoniem is voor humor. Deze klip weet Solo vakkundig te omzeilen door direct daarna zichzelf te relativeren, even voor schut te zetten, of door - en hier onderscheidt de meester zich van de knoeier - door onmiddellijk een (nog) betere mop te lanceren. De grove klap is met andere woorden het lanceerplatform voor ‘Humor van een Hoger Niveau’. Is de meerwaardezoeker en canvaskijker meteen ook op zijn wenken bediend. Clichés en toogpraat blijven hier en daar doelbewust als kruidige krenten in de deeg verwerkt. Herkende je jezelf zo nu en dan in de populistische praatjes over homo’s en Marokkanen ? Dan heeft Solo je precies waar hij je hebben wil.

Een professionele show van een ervaren podiumbeest. Achter de coulissen bleek de man achter  de komiek overigens best aaibaar te zijn. Han Solo, bedankt !