Verslag Frank Boeijen - Een vermoeden van licht

Share

In Brussel speelde het naburige Zulte Waregem tegen Sporting Lokeren de finale van de Belgische voetbalbeker. Het was evenwel in Kruishoutem dat de lamp brandde. Ze gaf er een vermoeden van licht. Frank Boeijen deed in zijn theatertournee doorheen Nederland en Vlaanderen de Eiergemeente aan.

‘Frank Boeijen is een romanticus, een zingende verzetsstrijder tegen de vergankelijkheid. Hij zoekt naar wat blijft. Overal en nergens. Rusteloos. Zijn muziek schraagt de ziel. Beelden oproepend. Gekneed, gekerfd en gelaagd, als een kunstwerk. Zijn nieuwe album ‘Een Vermoeden Van Licht’ is meesterlijk. Met een paar trefzekere toetsen schetst hij een donkerkleurig stilleven. Een compositie waarop de tijd als het ware verglijdt.’

Boeijen creëerde in De Mastbloem een sfeervolle, sensitieve wereld waarin het als toeschouwer goed toeven was. Hij zette meteen de toon door ter verwelkoming handjes te gaan schudden met de concertgangers op de eerste rij. Frank ‘spande een koord tussen op drift geraakte stemmingen van hoofd en hart’, waarbij hij werd begeleid door twee getalenteerde wapenbroeders.

DSC 0037 DSC 0026

Zijn laatste CD is de kapstok waaraan deze theatertournee is opgehangen. Voornamelijk ballades over vergankelijkheid en afscheid. Sommige ervan bevatten serieuze overpeinzingen en luisterden daardoor wellicht niet voor eenieder even makkelijk weg. Luchtige liedjes als  ‘Afscheid Van De Schaamte ’ en ‘Eveline’ brachten echter moeiteloos de balans in evenwicht. Frank weefde doorheen het concert trouwens meerdere klassiekers en ‘gouwe ouwe’, zoals ‘De verzoening’, Voor jou alleen’, ‘Mooie dame uit Hué’, Zwart Wit’, ‘Reiziger zonder doel’, ‘Kronenburg Park’, ‘Koud in mijn hart’, waardoor het optreden een gesmaakte mengeling werd van gekend materiaal en nieuwe pareltjes. Boeijen, in every inch a gentleman, leverde zonder meer één van de artistieke hoogtepunten in de programmatie van Cultuurkruis, dat met deze klasbak zijn zesde werkjaar succesvol aftrapte.

Zulte Waregem verloor intussen met 1 - 0 van Lokeren.

De setlist:

  • Een zee van tijd
  • Eenzaam meisje aan zee (*)
  • Eveline (*)
  • La chambre des étoiles (*)
  • Mooie dame uit Hué
  • Zeg me
  • Jij loopt met me mee (*)
  • Zorgen
  • De verzoening
  • Hollandse hemel
  • Afscheid van de schaamte (*)
  • Reiziger zonder doel
  • Koud in mijn hart
  • Afwezig
  • Zonder woorden
  • Het verkeerde lied-Ontmoeting
  • Twee gezichten
  • Vaderland
  • Voor jou alleen
  • Kronenburg park
  • Zwart Wit

(*) songs uit album ‘Een vermoeden van licht’

 

Bekijk de foto's hier.

Deze website maakt gebruik van cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Meer info